سازنده کولینگ تاور سازنده کولینگ تاور .

سازنده کولینگ تاور

آشنایی با انواع برج خنک کننده _ راه اندازی و نصب کولینگ تاور

برج‌ خنک کننده یا کولینگ تاور چیست؟

برج‌ خنک کننده یا کولینگ تاور یکی از سیستم‌ های صنعتی است که امروزه جهت دفع گرما از یک دستگاه تهویه مطبوع یا یک فرآیند صنعتی مورد استفاده و بهره برداری قرار می ‌گیرد. به عبارتی دیگر می ‌توان گفت که کولینگ تاور نوعی مبدل حرارتی بزرگ است که استفاده‌ ها فراوانی می ‌توان از آن کرد. امروزه در بسیاری از فرایند های شیمیایی مانند صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی، صنایع معدنی، صنایع هسته‌ای، صنایع غذایی، صنایع دارویی و ... از برج‌ های خنک کننده استفاده می‌ شود. اساس کار برج ‌های خنک کننده تبخیر سطحی آب و بر قراری تماس مستقیم بین جریان آب و هوا است که به روش ‌های مختلفی صورت می‌ گیرد.

اساس طراحی برج‌ خنک کننده یا کولینگ تاور تبخیر شدن آب به منظور خنک ‌سازی آن است. این کار به منظور جذب گرما از یک فرایند صنعتی یا یک دستگاه صنعتی صورت می‌ گیرد. در حقیقت آبی که وارد کولینگ تاور می ‌شود، پس از خنک شدن به صورت غیر مستقیم یا مستقیم عملیات خنک‌ سازی یک دستگاه صنعتی دیگر را بر عهده می‌ گیرد یا این که از آن برای سرمایش یک مکان استفاده می ‌شود. امروزه برج ‌های خنک کننده اغلب به همان صورت برج‌ های مرتفع ساخته می ‌شوند. اما از تأسیسات دیگری نیز در این برج‌ ها استفاده می ‌شود که نتیجۀ آن افزایش سطح تماس قطرات آب با جریان هوا و در نتیجه بهبود عملکرد کولینگ تاور است.

انواع برج خنک کننده از نظر چگونگی جریان آب مدار:

به طور کلی برج های خنک کننده از نظر چگونگی جریان آب سیستم، به دو نوع جریان باز و جریان بسته تقسیم بندی می شوند:

·        برج خنک کننده مدار باز یا برج خنک کننده مرطوب

تمام برج های خنک کننده ای که در آن آب با هوا تماس مستقیم داشته و قسمتی از آب تبخیر می شود با نام مدار باز شناخته می شوند که باید آبی به مرور زمان به عنوان آب جایگزین وارد مدار آن شود. بنابراین در این نوع از برج ها مصرف آب وجود دارد. این برج های خنک کننده با نام برج خنک کننده مرطوب یا تبخیری نیز شناخته می شوند.

·        برج خنک کننده مدار بسته یا برج خنک کننده خشک

اگر آب داغ درون لوله هایی جریان یابد و هوا از اطراف لوله ها توسط فن عبور داده شود، در این صورت هوا با آب تماس فیزیکی نداشته و به اصطلاح به آن برج خنک کننده مدار بسته (یا برج خنک کننده خشک یا برج خنک کننده هوا خنک) گفته می شود که بیشتر به جای کاربرد واژه برج از نام های دیگری مانند مبدل حرارتی هوا خنک یا درای کولر (Dry Cooler) برای نام گذاری آن استفاده می شود. علت جلوگیری از برخورد مستقیم آب با هوا، جلوگیری از تبخیر آب و نیز ایجاد آلودگی در آب و انتقال آن به هوا است که با توجه به شرایط آب و هوای پروژه، راندمان مورد نیاز، قیمت و ... یکی از دو سیستم برج خنک کننده مدار باز و یا برج خنک کننده مدار بسته مورد استفاده قرار می گیرد.

دسته بندی برج های خنک کننده از نظر جهت جریان هوا

·        برج خنک کننده جریان متقاطع

در برج خنک کننده جریان متقاطع، هوا از دیوار جانبی برج و به صورت افقی و آب داغ به صورت عمودی از بالا به پایین جریان می یابد و برخورد آن دو به صورت متقاطع (عمود بر هم) است. این دو جریان وارد پکینگ (پکینگ قطعه ای است پلاستیکی که سطح تماس آب و هوا را افزایش می دهد) می شوند. جریان هوا توسط مکش فن و جریان آب داغ در اثر نیروی جاذبه ایجاد می شود.

هوا با عبور از لابلای صفحات پکینگ برج خنک کننده به صورت جریان مغشوش درآمده و در اثر برخورد مستقیم با ذرات آب داغ، گرمای بیش از حد آب را می گیرد. هوا که درجه حرارت آن بالا رفته از قسمت بالایی برج خنک کننده جریان متقاطع و از لای پره های فن به بیرون راه پیدا می کند و آب که درجه حرارت آن کاهش یافته در صفحه زیرین کولینگ تاور جمع می شود و از یک لوله خارج می شود تا دوباره برای خنک کاری دستگاه صنعتی و یا دستگاه تهویه مطبوعی مانند کندانسور چیلر آماده باشد.

·        برج خنک کننده جریان مخالف

در برج خنک کننده جریان مخالف، هوا از قسمت زیرین کولینگ تاور و به شکل عمودی از پایین به بالا و توسط مکش فن، جریان می یابد. آب داغ نیز پس از افشانده شدن از نازل ها از قسمت بالایی برج خنک کننده جریان مخالف وارد و در اثر نیروی گرانش از بالا به پایین جریان می یابد و مانند برج خنک کننده جریان متقاطع که توضیح داده شد، این دو جریان در پکینگ به هم رسیده و مبادله گرمایی انجام می دهند. علت استفاده از نازل های برج خنک کننده در این نوع این است که دو جریان در خلاف جهت یک دیگر هستند و آب باید با فشار افشانده شود تا بر جریان هوای رو به بالا غلبه کرده تا بتواند رو پایین حرکت کند. بنابرین در برج خنک کننده جریان مخالف از نازل های تزریق آب استفاده شده ولی در نوع برج خنک کننده جریان متقاطع استفاده نمی شود.

یک نکته مهم این که هوا قسمتی از آب داغ را بخار کرده و قسمتی را نیز به صورت ذرات ریز مایع به همراه خود از کولینگ تاور خارج می کند که قبل از فن یک قطعه به نام قطره گیر برج خنک کننده قرار می گیرد که قطرات آب را جمع و مجددا به کولینگ تاور بر می گرداند.

دسته بندی کولینگ تاور از نظر جنس شکل ظاهری

·        برج خنک کننده مدور یا گرد

·        برج خنک کننده مکعبی

انواع برج خنک کننده از نظر شکل ظاهری نیز به دو نوع برج خنک کننده  مدور یا گرد و برج خنک کننده مکعبی دسته بندی می شوند که معمولا با توجه به جانمایی دستگاه در محل پروژه یکی از این دو مدل انتخاب و ساخته می شود.

انواع برج خنک کننده از نظر نحوه مونتاژ

·        نوع چند تکه

·        نوع یک تکه یا یکپارچه

برج هایی با ابعاد بسیار بزرگ به صورت چند تکه ساخته شده (به منظور حمل و نقل آسان به محل مورد نظر) و در محل نصب مونتاژ می گردند. با این کار هزینه های حمل و نقل کم تر شده و دستگاه بدون مشکل در محل مورد نظر مستقر می شود. چنان چه در پروژه ای با مشکلات بزرگ بودن دستگاه مواجه باشیم، باید به صورت چند تکه طراحی و ساخته شود و یا به جای استفاده از یک برج خنک کننده از دو یا چند برج خنک کن کوچک تر استفاده شود تا همان ظرفیت خنک کاری را داشته باشد.

دسته بندی برج خنک کننده از نظر جنس بدنه

·        برج خنک کننده فایبرگلاس

·        کولینگ تاور فلزی

انواع برج خنک کننده از نظر جنس بدنه به انواع کامپوزیتی، فلزی، بتنی و ... دسته بندی می شوند که امروزه در ظرفیت های کم تر از ۱۲۰۰ تن تبرید، نوع کامپوزیتی به علت مزایای فراوان کامپوزیت نسبت به فلز، کاربرد گسترده تری دارد. همچنین در ظرفیت های بالا تر از ۱۲۰۰ تن تبرید به صورت بتنی باید طراحی و ساخته شود.

نکات مورد توجه در خصوص محل نصب برج خنک کننده

ورود جریان هوا به داخل برج خنک کننده مهم ترین عامل جهت خنک کردن آب به شمار می ‌رود. در واقع خنک کردن آب داخل برج خنک‌کننده تنها توسط برخورد آب با جریان هوای تازه صورت می ‌گیرد. وظیفه یک فن در برج خنک کننده نیز افزایش جریان هوا به داخل کولینگ تاور می باشد تا با برخورد هوا و آب بتوان آب گرم شده را خنک کرد.

مساله فوق درباره برج‌ هایی که در فضای باز نصب می‌ شوند صدق نمی ‌کند و در صورت ورود جریان هوا به داخل این برج ‌های خنک کننده مشکلی وجود نخواهد داشت. اما چنان چه زمانی بخواهیم از چندین کولینگ تاور در محلی نزدیک به هم دیگر استفاده کنیم باید این برج ‌های خنک کننده دارای فاصله استاندارد از هم دیگر باشند تا هوای گرم خارج شده از یک کولینگ تاور وارد کولینگ تاور دیگر نشود و بتوان بستر تردد جریان هوای خنک را به خوبی برای برج خنک کننده فراهم کرد.

در برخی مواقع، کولینگ تاور در محلی محصور مابین دیوار و در داخل ساختمان نصب می ‌شود. در این حالت باید موارد زیر به خوبی رعایت شود:

به دلیل بسته بودن محیط باید کانال تهویه‌ ای برای خروج هوای گرم شده تعبیه شود تا هرگز هوای گرم شده مجدد توسط فن‌ های برج خنک کننده مکش نشود. این گردش مجدد هوا سبب می‌ شود تا آبی که از کولینگ تاور خنک می شود باز هم گرم بماند. دلیل این امر نیز وجود رطوبت بالا در برج خنک کننده است که راندمان خنک کاری آن را به شدت کاهش می دهد.

اطراف برج خنک کننده باید دارای فضای کافی باشد و جریان هوا به‌ خوبی و به ‌راحتی بتواند وارد کولینگ تاور شود.

برای نصب برج خنک ‌کننده باید محل نصب کولینگ تاور دارای استحکام بالایی باشد. هنگام ورود آب به داخل برج برج خنک کن، وزن آن به شدت افزایش یافته و همین امر سبب می‌ شود تا برج خنک‌ کننده سنگین شود. اگر محیط نصب دارای استحکام بالا نباشد ممکن است خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

در برخی مواقع برای افزایش کارایی برج خنک ‌کننده ممکن است لازم شود که تجهیزات اضافی روی آن نصب شود. به همین خاطر، در تعیین محل نصب کولینگ تاور باید این مورد نیز در نظر گرفته شود.

به دلیل وجود جریان آب در برج خنک ‌کننده، پس از مدتی ممکن است قطعات داخلی کولینگ تاور دچار خوردگی و استهلاک شوند. بنابراین نیاز است که حتماً سرویس ‌های دوره ‌ای برج به خوبی صورت گیرد.

در صورتی که قصد خرید انواع برج خنک کننده دارید، کارشناسان فروش مهتاب گستر آماده اند تا شما را در یک انتخاب مناسب یاری کنند.

راه اندازی برج خنک کننده

کارکرد درست یک تجهیز صنعتی زمانی تضمین خواهد شد که عملیات نگهداری به صورت منظم و اصولی صورت پذیرد. عملیات نگهداری کولینگ تاور شامل مراحل متعددی می‌ باشد که رعایت این موارد می ‌تواند تاثیر به سزایی در ثبات راندمان سیستم داشته باشد. عدم رعایت نکات اصولی در حفظ و نگهداری برج خنک کن سبب افول و نزول کارایی مناسب آن می شود. نزول راندمان در برج خنک کننده موجب افزایش دمای آب سرد و اختلال در کندانسور دستگاه های دیگر می شود.

اگر کولینگ تاور صنعتی در صنعت به کار برده شده باشد راندمان تولید کاهش خواهد یافت. حتی اگر برج خنک کن در جهت خنک کاری چیلر مورد کاربرد باشد با کاهش راندمان وی، چیلر نیز عملکرد درستی نخواهد داشت. عملکرد یک سیستم همانند یک ساعت می باشد و چنان چه هر یک از اجزاء کارایی مفید نداشته باشد عملکرد کلی نیز مختلف می‌ شود.

اصول نگهداری و مراقبت از کولینگ تاور

·        شستشو منظم فیلتر های هوا در صورت وجود

·        خالی کردن منظم توری آشغال گیر در تشتک

·        تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه آب در مدار آب شناور

·        چک کردن تنظیم دستی یا اتوماتیک جریان زیراب یا بلودان

·        تخلیه آب تشتک در فصول سرد و در زمان خاموشی برج خنک کننده

·        احیاء رزین سختی گیر نصب شده در مدار آب جبرانی در صورت وجود

·        شستشو قطعات داخلی از جمله نازل ها، پکینگ ها و تشتک ذخیره آب

·        تنطیم بالانس تیغه های فن و چک کردن عملکرد پروانه (عدم لرزش ، مکش خوب هوا

·        کنترل میزان املاح موجود در تشتک و کاهش آن با تنظیم بلودان و تصفیه آب چرخشی

·        بازدید دوره ای قطعات داخلی و چک نمودن کارکرد هر یک از اجزای درونی کولینگ تاور

·        کنترل سیستم پایپینگ و لوله کشی به طور منظم و جلوگیری از ایجاد نشتی و خرابی های بیشتر

·        سرویس منظم و دوره ای توسط کارشناسان شرکت سازنده در طول دوره خدمات پس از فروش

·   چک کردن دائمی دمای موتور و چک نمودن آمپر مصرفی آن و مقایسه آن با آمپر نامی قید شده بر روی پلاک دستگاه

·   مشاهده کردن میزان سطح آب تشت آب (در صورت مشاهده کاهش سطح آب شناور را چک نمایید و بلودان رو موقتاً قطع نمایید.)

گروه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر به عنوان مرجع تخصصی فروش انواع تجهیزات در حوزه تهویه مطبوع، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، انواع کولینگ تاور و قطعات برج خنک کننده، منبع کویل دار، پمپ و سیستم های آبرسانی، سیستم های تصفیه آب و هوا با تنوع بسیار زیاد از لحاظ برند و مدل، با داشتن تیمی فنی و متخصص تلاش دارد تا بهترین کیفیت و رضایت را از آن هموطنان و به ویژه صنعت گران نماید.

در صورتی که قصد خرید کولینگ تاور و محصولات مشابه را دارید، می توانید با دریافت قیمت کولینگ تاور و مشورت کارشناسان فروش مهتاب گستر انتخاب بهتری داشته باشید.

مجموعه صنعتی مهتاب گستر در زمینه تولید برج خنک کننده به صورت حرفه ای در حال فعالیت است. شما هر گونه نیازی که به انواع برج خنک کننده و دیگر مدل ها که داشته باشید توسط کادر مجرب و حرفه ای ما در کم ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به شما ارائه می شود.

قیمت برج خنک کننده با توجه به نوع آن، جنس بدنه و ظرفیتش مشخص می شود. مشتریان گرامی می توانند جهت خرید انواع برج های خنک کننده و همچنین اطلاع از بروز ترین قیمت برج خنک کننده با کارشناسان مجموعه مهتاب گستر در ارتباط باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برج خنک کننده و نحوه تولید آن به سایت مهتاب گستر مراجعه نمایید.

برای ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 09127883721 – 66706377 – 66709528


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۲۷:۰۶ توسط:شرکت مهتاب گستر موضوع: نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده