سازنده كولينگ تاور سازنده كولينگ تاور .

سازنده كولينگ تاور

اسپليت كانالي چيست؟


اسپليت كانالي يا داكت اسپليت

اسپليت كانالي نوعي سيستم تهويه مطبوع است كه هم مي تواند هواي محيط را خنك كند و هم دماي آن را افزايش دهد. بنابراين مي توان از آن در فصول گرم و سرد سال استفاده كرد.

از آن جايي كه اين سيستم قابليت توليد سرما و گرما را دارد و در سقف هاي كاذب نيز مي توان قرار داد، از محبوبيت زيادي برخوردار بوده و در ساختمان هايي با كاربري هاي مختلف رايج شده است.

اسپليت كانالي مشابه اسپليت هاي معمولي يا كولر هاي گازي مي باشد، با اين تفاوت كه به جاي اواپراتور يا پانلي كه روي ديوار نصب مي شود و سطحي است، يك يونيت داخلي توكار براي تجهيزات در نظر گرفته شده است و در نهايت فقط يك دريچه از داخل اتاق در نظر گرفته شده است و قابل مشاهده است.

اسپليت كانالي چگونه كار مي كند؟

اسپليت كانالي ساختار پيچيده اي ندارد و از دو قسمت كندانسور و سيستم تهويه مطبوع داخلي تشكيل شده است. سيستم تهويه مطبوع، واحد داخلي اسپليت كانالي را تشكيل مي دهد. كار سيستم تهويه مطبوع داخلي اسپليت كانالي در اينجا تامين باد است. كانال ها مي توانند به ساير قسمت هاي ساختمان كه شامل اتاق ها و قسمت هاي ديگر مي باشد، متصل شوند.

بخش كندانسور واحد بيروني اسپليت كانالي است و معمولاً از دينام، فن، موتور و ساير تجهيزات ساخته مي شود. اين قطعات كمپرسور را قادر مي سازند تا گاز مبرد را به اسپليت كانالي منتقل كند. مبرد مورد استفاده در اسپليت كانالي گاز فريون مي باشد.

سيكل سرمايش و گرمايش اسپليت كانالي

سيكل خنك كاري اسپليت كانالي به اين صورت است كه در قسمت كندانسور، گاز مبرد به وسيله لوله هاي مسي خنك شده و به سمت شير انبساط هدايت مي شود. سپس براي جذب گرماي محيط آماده شده و به دستگاه تهويه مطبوع داخلي منتقل مي شود. در يك تهويه مطبوع داخلي، گرماي هوا توسط يك مبرد گاز گرفته شده و محيط خنك مي شود. اين هواي خنك توسط تكنولوژي داخل يونيت داخلي به كانال هاي انشعاب كه مسير حركت هوا هستند، منتقل مي شود. اين كانال ها وظيفه ارسال هواي خنك را از طريق دريچه ها به فضاي اتاق مورد نظر دارند.

عملكرد خنك كننده اسپليت كانالي مانند اسپليت يا كولر گازي است، اما اثر گرمايشي آن به روشي متفاوت انجام مي شود. به اين صورت كه مبرد گازي اين بار در كندانسور گرم مي شود و مانند سيكل قبلي از طريق لوله هاي مسي به يونيت داخلي و كويل هاي موجود در آن هدايت مي شود و هواي وارد شده به يونيت داخلي را از محيط اتاق گرم مي كند. اين هوا كه قبلاً پردازش شده و دما افزايش يافته است از طريق كانال و فن به اتاق باز مي گردد.

مزاياي و معايب اسپليت كانالي

اسپليت كانالي از بسياري جهات به اسپليت معمولي شباهت دارد ولي در عين حال تفاوت هاي منحصر به فردي نيز دارد. به طور كلي از داكت اسپليت ها براي استفاده از هواي برگشتي داخل هر واحد براي بهبود راندمان كاري استفاده مي شود كه باعث مي شود مصرف انرژي به حداقل برسد.

قيمت اسپليت كانالي و ساير تجهيزات در بازار داراي نوسان هاي زيادي است، روش هاي نگهداري نسبي كولر گازي و اسپليت كانالي باعث افزايش دوام و طول عمر دستگاه و جلوگيري از شكل پذيري آن ها مي شود.

لازم به ذكر است كه سرمايش و گرمايش در اين نوع سيستم ها به وسيله گردش هوا در يونيت داخلي انجام مي شود كه با مكش هواي داخل انجام مي شود.

راندمان خنك كنندگي اسپليت هاي كانالي كاملاً مشابه كولر ها و اسپليت هاي گازي مي باشد كه براي گرم كردن اين سيستم ها از كويل آب گرم استفاده مي كنند.

در دستگاه ‌هاي اسپليت كانالي براي گرم كردن هوا مستقيماً با استفاده از كانال ‌هايي كه در همه اتاق ‌ها و مكان ‌ها اجرا مي ‌شوند، ساطع مي ‌شوند. همان طور كه مي دانيد اسپليت هاي كانالي در دو نوع متداول و اينورتر توليد و ساخته مي شوند كه نمونه هايي از آن ها را در بازار مي توانيد پيدا كنيد.

اسپليت كانالي اينورتر مجهز به سنسور دماي داخلي است كه با تغيير فركانس برق ورودي به دستگاه، تعداد دور ها و قدرت كمپرسور را بر اساس دماي محيط تغيير مي دهد.

زيبايي شناسي سيستم هاي اسپليت كانالي

از نظر زيبايي شناسي، سيستم هاي اسپليت كانالي كاملاً قابل توجه هستند. هر دو يونيت آن ها داراي واحد هايي در بيرون هستند كه اكثر صاحبان خانه تمايل دارند آن ها را خارج از ديد و اغلب پشت نرده ها نصب كنند. اما در داخل ساختمان، يك سيستم كانالي تقريباً نامرئي مي باشد كه تنها راهي كه مي‌ توانيد از وجود آن مطلع شويد اين است كه دريچه‌ ها يا كنترل ‌كننده روي ديوار را ببينيد. از سوي ديگر، سيستم‌ هاي اسپليت كانالي بيشتر به چشم مي ‌آيند زيرا يونيت هاي داخلي آن ‌ها جعبه ‌هاي مستطيلي هستند كه روي ديوار ها نصب مي‌ شوند.

برخي از افراد به راحتي مي توانند يوينت هاي داخلي سيستم اسپليت كانالي را ناديده بگيرند، در حالي كه برخي ديگر مي توانند آن ها را چالشي براي دكوراسيون داخلي تصور كنند. اين كه آيا اين يك موضوع يك چالش است يا خير به ترجيحات زيبايي شناسي شخصي شما بستگي دارد.

هزينه هاي جاري و بهره وري سيستم اسپليت كانالي

اگر چه سيستم هاي اسپليت كانالي معمولاً هزينه بيشتري نسبت به ساير سيستم ها دارند، اما معمولاً در خنك كردن مناطق بزرگ نسبت به سيستم هاي اسپليت كارآمد تر مي باشند. اگر خانه شما در اكثر مواقع فقط به يك قسمت كوچك خنك كننده (همانند اتاق خواب) نياز داشته باشد، با استفاده از سيستم اسپليت كانالي به ندرت كل خانه خنك مي شود.

نگهداري و نظافت سيستم اسپليت كانالي

براي اين كه سيستم هايي تهويه مطبوعي همانند اسپليت كانالي، به طور موثر كار كند و عمر آن ها طولاني شود، نياز به تميز كردن و نگهداري دارند. عدم مراقبت از آن ها منجر به افزايش قبض برق مي شود و حتي مي توانند براي خانواده شما خطراتي را براي سلامتي به همراه داشته باشند. بسياري از مردم متوجه نمي شوند كه سيستم هاي تهويه مطبوع اگر به درستي نگهداري نشوند، مي توانند باعث گسترش باكتري و بيماري شوند.

سيستم  اسپليت كانالي بايد هر ساله توسط يك متخصص بازرسي شود. آن ها مي توانند سيستم را بررسي كنند تا ببينند كه آيا به طور موثر كار مي كند و آيا نياز به تعمير دارد يا خير.

فيلتر هاي سيستم اسپليت كانالي بايد حداقل دو بار در سال عوض شوند تا مطمئن شويد كه آلودگي ها ها به درستي جمع آوري مي شوند. همچنين بايد به طور منظم خود چك كنيد تا مطمئن شويد كه سيستم به خوبي كار مي كند.

اگر متوجه هر گونه صدا هاي عجيب و غريب در سيستم اسپليت كانالي شديد يا احساس كرديد كه به درستي كار نمي كند، توصيه مي كنيم با يك متخصص تماس بگيريد تا سيستم را بررسي كند.

پس مي توان نتيجه گرفت بهترين كار اين است كه مرتباً يك متخصص را براي بازرسي سيستم هاي اسپليت كانالي بياوريد. آن ‌ها مي ‌توانند مشكلاتي را تشخيص دهند كه صاحب خانه‌ ها هرگز آن ‌ها را تشخيص دهند. همچنين مشكلات را قبل از تبديل شدن به فاجعه بر طرف مي‌ كنند و نيز مطمئن مي ‌شوند كه واحد شما در اوج عملكرد، كار مي ‌كند.

يونيت هاي داخلي و كويل ها نيز بايد به طور منظم تميز شوند تا مطمئن شويد كه سيستم به طور موثر كار مي كند.

سيستم هاي اسپليت كانالي و مقايسه آن با ديگر سيستم ها تهويه مطبوع

در حالي كه هر يك از سيستم هاي تهويه مطبوع اساساً كار يكساني را انجام مي دهند، اما تفاوت هاي ظريف زيادي در نحوه عملكرد هر كدام ا زآن ها وجود دارد. هر سيستم تهويه مطبوعي را كه انتخاب مي كنيد در نهايت به شرايط و ترجيحات شما بستگي دارد. مهم است كه هنگام انتخاب اين سيستم ها به همه جنبه توجه نماييد و بايد هزينه هاي كوتاه مدت و بلند مدت آن ها را در نظر بگيريد. هر سيستم تهويه مطبوع مي ‌تواند گزينه‌ اي عالي براي شما باشند، اما ممكن است متوجه شويد كه يكي از گزينه ‌ها براي خانه شما بسيار مناسب‌ تر از ديگري است، در اين صورت به گزينه مورد نظر خود بيشتر فكر كنيد و اطلاعات كافي در مورد آن سيستم تهويه مطبوع كسب نماييد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ تير ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۵۹:۲۰ توسط:شركت مهتاب گستر موضوع: نظرات (0)