سازنده کولینگ تاور سازنده کولینگ تاور .

سازنده کولینگ تاور

سختی گیر و نحوه کارکرد آن

سختی گیر

آبی که می نوشیم و در مصارف مختلفی از آن استفاده می کنیم، دارای یون هایی است که حل نشده اند و باعث می شوند که آب نرمی خود را از دست داده و سخت شود. سختی گیر یک وسیله مهم در تجهیزات موتورخانه ها می باشد چرا که از بروز مشکل و رسوبات در آن جلوگیری می کند. اگر دقت کرده باشید هنگامی که سر دوش حمام را باز می کنیم ذره هایی همانند گچ از آن بیرون می ریزد.

این ذره ها همان یون های ناخالص آب هستند که باعث ایجاد سختی شده اند.

این سختی برای مصارفی که در موتورخانه ها و تجهیزات موتورخانه ها می شود، مناسب نمی باشد و عملکرد آن ها را مختل کرده و باعث ایجاد رسوب در تجهیزات کارخانه ها می شود. سختی وسیله ای است که با استفاده از واکنش های خاص خود سختی آب را از بین برده و آن را نرم می کند.

نکاتی در مورد سختی آب

سختی آب یکی از مهم ترین مشکلاتی است که مصرف کنندگان با آن سر و کار دارند.

سختی آب به دلیل وجود یون های کلسیم و یون های منیزیم در آب می باشد.

اثراتی مخربی که آب سخت می تواند به وجود آرود، عبارت است از:

·        سبب ریزش مو می گردد.

·        خشکی پوست را به همراه می آورد.

·        باعث بروز مشکلات گوارشی می گردد.

·        سبب ایجاد لکه بر ری ظروف می شود.

·        موجب دیر پخته شدن حبوبات می شود.

·        موجب کف نکردن مواد شوینده می گردد.

·        باعث از دست دادن طعم و مزه نوشیدنی ها می شود.

·        آب سخت می تواند باعث به وجود آمدن سنگ کلیه شود.

·        باعث ایجاد رسوبات متعددی بر روی تجهیزات و سطوح می شود.

·        باعث خوردگی و ایجاد قشر آهکی بر روی دیگ ها و تاسیسات می شود.

انواع مختلف سختی گیر

سختی گیر در انواع مختلف و برای مصارف گوناگون طراحی و ساخته می شوند، که عبارت است از:

·        سختی گیر رزینی

·        سختی گیر مغناطیسی

·        سختی گیر الکترونیکی

·        سختی گیر الکتریکی

·        سختی گیر شیمیایی ته نشین کننده

·        سختی گیر شیمیایی غیر ته نشینی

·        سختی گیر دو زینگ فسفات

کاربرد های سختی گیر

آب لوله کشی شده در اکثر نقاط کشور ما دارای ناخالصی می باشد. برای همین ما به دلیل این ناخالصی ها و رسوبات مجبور هستیم تا آب را چندین بار بجوشانیم.

استفاده از دستگاه سختی گیر دارای کاربرد های فراوانی می باشد، از جمله:

جهت نرم کردن آب دیگ های بخار و مبدل های حرارتی برای نرم کردن آب مورد نیاز برج های خنک کننده و سیستم های سرمایشی

این دستگاه رسوبات ایجاد شده در وسایل پخت و پز، بهبود کیفیت غذا های پخته شده، بیماری های گوارشی و کلیوی را کاهش می دهد و کارایی مواد شستشو را بهبود می بخشد.

آیا می دانید چرا سر دوش حمام رسوب می گیرد؟

مدرن ‌ترین روش رسوب زدایی از لوازم منزل و یا هر دستگاهی که در معرض جریان آب قرار دارد، روش استفاده از دستگاه سختی گیر الکترومغناطیسی می باشد.

هر کجا که آب در جریان باشد و در معرض تغیرات دمایی قرار بگیرد، قطعا رسوب از خود بر جای خواهد گذاشت، مگر این که آب مورد نظر آب طبیعی نبوده باشد و یا فرضا آب خالص بدون املاح باشد.

سردوش حمام نیز از این قضیه مستثناء نیست و چون در حمام ما از آب گرم استفاده می کنیم، پس قطعا در معرض جریان آب با تغییرات دمایی قرار می گیرد. این تغییرات دمایی باعث می شود تا مجبور باشیم برای رفع رسوب سردوش حمام اقدام کنیم.

مزیت های استفاده از سختی گیر آب

·        کاهش هزینه مصرف انرژی

برخی از لوازم خانگی با استفاده از آب کار می کنند. هنگامی که از رسوب گیر برای گرفتن سختی آب استفاده می شود، در این صورت لوازم خانگی با عملکرد بالا تری کار کرده و مصرف انرژی در آن ها کاهش می یابد.

همچنین همه ساله فعالیت شبانه ‌روزی موتورخانه‌ ها در فصل سرما، موجب تشکیل رسوب در دیگ‌های آبگرم و مبدل های حرارتی می ‌شود. این پدیده در سال‌ های خیلی سرد و در مناطقی با سختی آب زیاد، شدید تر است.

با تشکیل هر یک میلی ‌متر رسوب، حدود 10 درصد مصرف انرژی گاز افزایش می‌ یابد. با توجه به نرخ پله‌کانی قیمت گاز، پدیده رسوب گذاری موجب افزایش هزینه گاز به میزان 20 تا 50 درصد می ‌شود. در صورت رسوب ‌زدایی سالیانه تأسیسات می ‌توان هزینه مصرف گاز را کاهش داد.

استفاده از دستگاه‌ های سختی گیر علاوه بر جلوگیری از فرآیند رسوب ‌گذاری، رسوب ‌های قبلی را نیز پاک سازی می ‌کند. با این فناوری دیگر لازم نیست برای رسوب‌زدایی، موتورخانه خاموش شود.

·        افزایش طول عمر لوازم منزل و سیستم لوله کشی و تاسیسات منزل

تعویض و تعمیر لوله ها بسیار هزینه بر و با دردسر زیادی همراه خواهد بود. بر اثر ایجاد رسوب روی لوله ها خوردگی گالوانیکی در بخش فلزی سیستم تاسیسات منزل ایجاد می شود. در صورت استفاده از دستگاه سختی گیر عملکرد و طول عمر تجهیزات گرمایشی افزایش پیدا می کند. استفاده از این دستگاه برای سیستم گرمایشی موتورخانه منازل ضروری است.

بسیاری از لوازم خانگی همانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، کولر آبی، آبگرمکن و پکیج شوفاژ دیواری از آب استفاده می‌ کنند. تحقیقات انجام شده نشان می ‌دهد که تشکیل رسوب در وسایلی همانند لباسشویی، ظرفشویی و کولر آبی باعث می‌ شود که از عمر این وسایل در حدود ۱۵ سال کاسته شود و زود تر خراب و غیر قابل استفاده شوند. این کاهش عمر در آبگرمکن و پکیج شوفاژ ۱۰ سال است. حال تصور کنید که با وضعیت فعلی اقتصاد و اوضاع معیشتی خانواده‌ ها این فرسایش، کاهش عمر و خرابی ‌های وسایل خانگی به چه میزان بر روی آن ‌ها تأثیر می‌گذارد. دستگاه سختی گیر می ‌تواند از ایجاد رسوب در لوازم خانگی نیز جلوگیری کند و بر عمر مفید آن ‌ها به میزان زیادی بیفزاید. همچنین زمانی که در لوازم خانگی گفته شده مشکل رسوب وجود نداشته باشد نیازی به رفع رسوب نیست و همچنین از میزان خراب شدن دستگاه نیز کاسته می ‌شود.

·        افزایش نرمی، لطافت و درخشندگی مو بعد از استحمام

آب با سختی بالا موثر در لکه گذاری است که استفاده از دستگاه سختی گیر باعث نرمی و درخشندگی قابل توجه مو ها بعد از استحمام خواهد شد.

یکی از دلایل مهم کم تر شناخته شده ریزش مو، سختی آب منطقه ‌ای است که در آن زندگی می کنیم و آب سخت به تنهایی می ‌تواند عامل اصلی ریزش مو و ایجاد انواع بیماری های پوستی در افراد باشد. به طور معمول وجود شوره گچی در سردوش حمام علامت خوبی از سختی آب در یک منطقه است و شستشوی سر با آب سخت اغلب به عنوان یکی از عوامل مهم ریزش مو در این مناطق تشخیص داده می ‌شود.

·        کاهش مصرف مواد شوینده

در صورت استفاده از آب سختی گیری شده مصرف مواد شوینده به مقدار چشمگیری کاهش می یابد که جمع کلی آن با توجه به استفاده مداوم از این مواد رقم قابل توجهی خواهد شد.

·        تشکیل لکه های سفید رنگ روی سطوح

لکه های سفید رنگ بر روی سطوح و دیگر لوازم و تجهیزات منزل بر اثر املاح موجود در آب سخت بالا ایجاد می شود. پاک سازی این لکه ها بسیار زمان بر است و ممکن است به مرور زمان باعث افتادن خش روی سطوح شود.

·        طعم لذت بخش نوشیدنی ها

گاها نوشیدنی ها به دلیل وجود رسوب در آب از طعم اصلی خود فاصله می‌گیرند. برای رفع این مشکل دستگاه سختی گیر را به شما پیشنهاد می کنیم.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۰۰:۰۷ توسط:شرکت مهتاب گستر موضوع: نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده