سازنده کولینگ تاور سازنده کولینگ تاور .

سازنده کولینگ تاور

اسپلیت کانالی چیست؟


اسپلیت کانالی یا داکت اسپلیت

اسپلیت کانالی نوعی سیستم تهویه مطبوع است که هم می تواند هوای محیط را خنک کند و هم دمای آن را افزایش دهد. بنابراین می توان از آن در فصول گرم و سرد سال استفاده کرد.

از آن جایی که این سیستم قابلیت تولید سرما و گرما را دارد و در سقف های کاذب نیز می توان قرار داد، از محبوبیت زیادی برخوردار بوده و در ساختمان هایی با کاربری های مختلف رایج شده است.

اسپلیت کانالی مشابه اسپلیت های معمولی یا کولر های گازی می باشد، با این تفاوت که به جای اواپراتور یا پانلی که روی دیوار نصب می شود و سطحی است، یک یونیت داخلی توکار برای تجهیزات در نظر گرفته شده است و در نهایت فقط یک دریچه از داخل اتاق در نظر گرفته شده است و قابل مشاهده است.

اسپلیت کانالی چگونه کار می کند؟

اسپلیت کانالی ساختار پیچیده ای ندارد و از دو قسمت کندانسور و سیستم تهویه مطبوع داخلی تشکیل شده است. سیستم تهویه مطبوع، واحد داخلی اسپلیت کانالی را تشکیل می دهد. کار سیستم تهویه مطبوع داخلی اسپلیت کانالی در اینجا تامین باد است. کانال ها می توانند به سایر قسمت های ساختمان که شامل اتاق ها و قسمت های دیگر می باشد، متصل شوند.

بخش کندانسور واحد بیرونی اسپلیت کانالی است و معمولاً از دینام، فن، موتور و سایر تجهیزات ساخته می شود. این قطعات کمپرسور را قادر می سازند تا گاز مبرد را به اسپلیت کانالی منتقل کند. مبرد مورد استفاده در اسپلیت کانالی گاز فریون می باشد.

سیکل سرمایش و گرمایش اسپلیت کانالی

سیکل خنک کاری اسپلیت کانالی به این صورت است که در قسمت کندانسور، گاز مبرد به وسیله لوله های مسی خنک شده و به سمت شیر انبساط هدایت می شود. سپس برای جذب گرمای محیط آماده شده و به دستگاه تهویه مطبوع داخلی منتقل می شود. در یک تهویه مطبوع داخلی، گرمای هوا توسط یک مبرد گاز گرفته شده و محیط خنک می شود. این هوای خنک توسط تکنولوژی داخل یونیت داخلی به کانال های انشعاب که مسیر حرکت هوا هستند، منتقل می شود. این کانال ها وظیفه ارسال هوای خنک را از طریق دریچه ها به فضای اتاق مورد نظر دارند.

عملکرد خنک کننده اسپلیت کانالی مانند اسپلیت یا کولر گازی است، اما اثر گرمایشی آن به روشی متفاوت انجام می شود. به این صورت که مبرد گازی این بار در کندانسور گرم می شود و مانند سیکل قبلی از طریق لوله های مسی به یونیت داخلی و کویل های موجود در آن هدایت می شود و هوای وارد شده به یونیت داخلی را از محیط اتاق گرم می کند. این هوا که قبلاً پردازش شده و دما افزایش یافته است از طریق کانال و فن به اتاق باز می گردد.

مزایای و معایب اسپلیت کانالی

اسپلیت کانالی از بسیاری جهات به اسپلیت معمولی شباهت دارد ولی در عین حال تفاوت های منحصر به فردی نیز دارد. به طور کلی از داکت اسپلیت ها برای استفاده از هوای برگشتی داخل هر واحد برای بهبود راندمان کاری استفاده می شود که باعث می شود مصرف انرژی به حداقل برسد.

قیمت اسپلیت کانالی و سایر تجهیزات در بازار دارای نوسان های زیادی است، روش های نگهداری نسبی کولر گازی و اسپلیت کانالی باعث افزایش دوام و طول عمر دستگاه و جلوگیری از شکل پذیری آن ها می شود.

لازم به ذکر است که سرمایش و گرمایش در این نوع سیستم ها به وسیله گردش هوا در یونیت داخلی انجام می شود که با مکش هوای داخل انجام می شود.

راندمان خنک کنندگی اسپلیت های کانالی کاملاً مشابه کولر ها و اسپلیت های گازی می باشد که برای گرم کردن این سیستم ها از کویل آب گرم استفاده می کنند.

در دستگاه ‌های اسپلیت کانالی برای گرم کردن هوا مستقیماً با استفاده از کانال ‌هایی که در همه اتاق ‌ها و مکان ‌ها اجرا می ‌شوند، ساطع می ‌شوند. همان طور که می دانید اسپلیت های کانالی در دو نوع متداول و اینورتر تولید و ساخته می شوند که نمونه هایی از آن ها را در بازار می توانید پیدا کنید.

اسپلیت کانالی اینورتر مجهز به سنسور دمای داخلی است که با تغییر فرکانس برق ورودی به دستگاه، تعداد دور ها و قدرت کمپرسور را بر اساس دمای محیط تغییر می دهد.

زیبایی شناسی سیستم های اسپلیت کانالی

از نظر زیبایی شناسی، سیستم های اسپلیت کانالی کاملاً قابل توجه هستند. هر دو یونیت آن ها دارای واحد هایی در بیرون هستند که اکثر صاحبان خانه تمایل دارند آن ها را خارج از دید و اغلب پشت نرده ها نصب کنند. اما در داخل ساختمان، یک سیستم کانالی تقریباً نامرئی می باشد که تنها راهی که می‌ توانید از وجود آن مطلع شوید این است که دریچه‌ ها یا کنترل ‌کننده روی دیوار را ببینید. از سوی دیگر، سیستم‌ های اسپلیت کانالی بیشتر به چشم می ‌آیند زیرا یونیت های داخلی آن ‌ها جعبه ‌های مستطیلی هستند که روی دیوار ها نصب می‌ شوند.

برخی از افراد به راحتی می توانند یوینت های داخلی سیستم اسپلیت کانالی را نادیده بگیرند، در حالی که برخی دیگر می توانند آن ها را چالشی برای دکوراسیون داخلی تصور کنند. این که آیا این یک موضوع یک چالش است یا خیر به ترجیحات زیبایی شناسی شخصی شما بستگی دارد.

هزینه های جاری و بهره وری سیستم اسپلیت کانالی

اگر چه سیستم های اسپلیت کانالی معمولاً هزینه بیشتری نسبت به سایر سیستم ها دارند، اما معمولاً در خنک کردن مناطق بزرگ نسبت به سیستم های اسپلیت کارآمد تر می باشند. اگر خانه شما در اکثر مواقع فقط به یک قسمت کوچک خنک کننده (همانند اتاق خواب) نیاز داشته باشد، با استفاده از سیستم اسپلیت کانالی به ندرت کل خانه خنک می شود.

نگهداری و نظافت سیستم اسپلیت کانالی

برای این که سیستم هایی تهویه مطبوعی همانند اسپلیت کانالی، به طور موثر کار کند و عمر آن ها طولانی شود، نیاز به تمیز کردن و نگهداری دارند. عدم مراقبت از آن ها منجر به افزایش قبض برق می شود و حتی می توانند برای خانواده شما خطراتی را برای سلامتی به همراه داشته باشند. بسیاری از مردم متوجه نمی شوند که سیستم های تهویه مطبوع اگر به درستی نگهداری نشوند، می توانند باعث گسترش باکتری و بیماری شوند.

سیستم  اسپلیت کانالی باید هر ساله توسط یک متخصص بازرسی شود. آن ها می توانند سیستم را بررسی کنند تا ببینند که آیا به طور موثر کار می کند و آیا نیاز به تعمیر دارد یا خیر.

فیلتر های سیستم اسپلیت کانالی باید حداقل دو بار در سال عوض شوند تا مطمئن شوید که آلودگی ها ها به درستی جمع آوری می شوند. همچنین باید به طور منظم خود چک کنید تا مطمئن شوید که سیستم به خوبی کار می کند.

اگر متوجه هر گونه صدا های عجیب و غریب در سیستم اسپلیت کانالی شدید یا احساس کردید که به درستی کار نمی کند، توصیه می کنیم با یک متخصص تماس بگیرید تا سیستم را بررسی کند.

پس می توان نتیجه گرفت بهترین کار این است که مرتباً یک متخصص را برای بازرسی سیستم های اسپلیت کانالی بیاورید. آن ‌ها می ‌توانند مشکلاتی را تشخیص دهند که صاحب خانه‌ ها هرگز آن ‌ها را تشخیص دهند. همچنین مشکلات را قبل از تبدیل شدن به فاجعه بر طرف می‌ کنند و نیز مطمئن می ‌شوند که واحد شما در اوج عملکرد، کار می ‌کند.

یونیت های داخلی و کویل ها نیز باید به طور منظم تمیز شوند تا مطمئن شوید که سیستم به طور موثر کار می کند.

سیستم های اسپلیت کانالی و مقایسه آن با دیگر سیستم ها تهویه مطبوع

در حالی که هر یک از سیستم های تهویه مطبوع اساساً کار یکسانی را انجام می دهند، اما تفاوت های ظریف زیادی در نحوه عملکرد هر کدام ا زآن ها وجود دارد. هر سیستم تهویه مطبوعی را که انتخاب می کنید در نهایت به شرایط و ترجیحات شما بستگی دارد. مهم است که هنگام انتخاب این سیستم ها به همه جنبه توجه نمایید و باید هزینه های کوتاه مدت و بلند مدت آن ها را در نظر بگیرید. هر سیستم تهویه مطبوع می ‌تواند گزینه‌ ای عالی برای شما باشند، اما ممکن است متوجه شوید که یکی از گزینه ‌ها برای خانه شما بسیار مناسب‌ تر از دیگری است، در این صورت به گزینه مورد نظر خود بیشتر فکر کنید و اطلاعات کافی در مورد آن سیستم تهویه مطبوع کسب نمایید.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ تیر ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۵۹:۲۰ توسط:شرکت مهتاب گستر موضوع: نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده