سازنده کولینگ تاور سازنده کولینگ تاور .

سازنده کولینگ تاور

پروانه برج خنک کننده و انواع آن

پروانه یا فن چیست؟

عملکرد اصلی فن ها یا پزوانه ها تولید جریان هوا با حجم بالا و فشار کم است. در واقع پروانه با گردش خود، باعث ایجاد اختلاف فشار و ایجاد جریانی از هوا می شود. پروانه بر اساس عملکرد و همچنین ساختار خود انواع مختلفی دارد.

انواع پروانه

همان طور ک اشاره شد، پروانه ها بر اساس عملکرد و ساختار خود انواع مختلفی دارند. پروانه ها بسته به عملکرد و کاربردی که دارند به دو نوع خانگی و صنعتی و بنا به ساختار خود به چهار دسته محوری، سانتریفیوژ، مماسی و ترکیبی تقسیم بندی می شوند.

فن های خانگی

فن های خانگی در مقیاس های کوچک و متوسط تولید می‌ شوند و بیشتر کاربرد مسکونی، اداری و تجاری دارند. فن های خانگی دارای طراحی متنوعی هستند. در یک خانه می توان فن های زمینی، رومیزی، سقفی، پنجره ای، دیواری و ... را مشاهده کرد.

فن های صنعتی

کارکرد اصلی یک فن صنعتی ایجاد یک جریان از هوا است که می‌ تواند در فرآیند های تبرید، هوادهی، تهویه، رطوبت گیری یا تخلیه به کار گرفته شود. در واقع فن های صنعتی بیشتزین کاربرد را در برج های خنک کننده یا همان کولینگ تاور ها دارند.

فن های صنعتی که در برج خنک کننده استفاده و بهره برداری می شوند خود به دو نوع فن صنعتی محوری (آکسیال) و فن صنعتی گریز از مرکز (سانتریفیوژ) تقسیم بندی می شوند.

فن های خانگی و صنعتی از یک الکتروموتور، پروانه و قاب تشکیل می شوند، اما قدرت موتور فن صنعتی بیشتر می باشد.

 

 

آشنایی بیشتر با برج خنک کننده

مدرن کردن تجهیزات صنعتی پیشرفته برای خدمت رسانی و رفع نیاز های روز افزون، هدف توسعه جامعه امروزی است و یکی از پیشرفت های صنعت استفاده از برج خنک کننده (کولینگ واتر) می باشد. معمولاً از برج خنک کننده در کارخانه ها و شرکت ها برای کاهش دمای سیستم ها و ماشین آلات مدرن استفاده می شود.

در واقع برج خنک کننده که به عنوان کولینگ واتر نیز شناخته می شود، وسیله ای است که برای کاهش دمای جریان آب از آن استفاده می شود و گرما را از آب استخراج می کند و آن را به جو منتقل می کند. برج های خنک کننده بر اساس تبدیل انرژی حرارتی اضافی از طریق تبخیر آب به هوا کار می کنند. به همین دلیل حجم آب باقی مانده در کولینگ واتر به میزان قابل توجهی خنک می شود و مقدار آب پس از فرآیند خنک سازی به واحد گرمایش برای خنک کردن ماشین آلات در حال کار، تولید در کارخانه ها و صنایع ریخته گری فرستاده می شود.

معرفی پروانه برج خنک کننده

یکی از قطعات مهم در هر برج خنک کننده، پروانه یا فن می باشد. پروانه برج خنک کننده وظیفه ایجاد جریان هوا در کولینگ واتر را بر عهده دارد.

امروزه از برج های خنک کننده در فعالیت های تولیدی در شرکت های مختلف استفاده می شود. پروانه یا فن یکی از اجزای مهم برج خنک کننده است که به عملکرد پایدار و کارآمد کولینگ واتر کمک می کند. با این حال، همه کاربران نقش و ساختار پروانه برج خنک کننده را درک نمی کنند. اطلاعات موجود در مقاله زیر به کاربران کمک می کند دید کلی تری نسبت به این لوازم جانبی برج خنک کننده داشته باشند.

نقش پروانه برج خنک کننده

پروانه برج خنک کننده دارای عملکرد گردش هوا برای افزایش تبادل حرارت در داخل سیستم کولینگ واتر می باشد. در یک برج خنک کننده، معمولا دو نوع فن وجود دارد: فن های گریز از مرکز و فن های محوری که به گردش هوای اجباری کمک می کنند. پروانه برج خنک کننده باعث ایحاد باد می شود تا دمای آب گرم را پایین بیاورد و یا از بین ببرد و در نهایت آن را به خارج از برج خنک کننده منتقل کند. در حقیقت، پروانه برج خنک کننده به افزایش راندمان کولینگ واتر کمک می کند و راندمان عملیاتی پایداری را برای تجهیزات موجود در کارخانه ایجاد می کند.

مواد تشکیل دهنده پره های فن برای سازگاری با عملکرد هر نوع برج خنک کننده صنعتی طراحی و ساخته شده است. پروانه برج خنک کننده هنگام کار، صدای زیادی ایجاد نمی کند، در مقابل حجم هوای زیادی ایجاد می کند و حداکثر انرژی را ذخیره می کند. برای برج های خنک کننده با ظرفیت کم، پروانه های برج خنک کننده معمولا از مواد پلیمری مصنوعی ABS، برای عملکرد پایدار و عمر طولانی ساخته می شوند. در مورد برج های خنک کننده با ظرفیت بزرگ، پروانه های برج خنک کننده از آلیاژ آلومینیوم ساخته می شوند که مقاومت خوبی در برابر سایش و مقاومت در برابر ضربه ناشی از عوامل محیطی دارند.

طبقه بندی تیغه های پروانه برج خنک کننده

بسته به اندازه کولینگ واتر، کاربران می توانند یک فن پروانه ثابت یا یک پروانه تیغه ای با شیب متغیر را انتخاب نمایند. فن ها بر اساس مواد تشکیل دهنده به دو نوع اصلی تیغه فلزی و تیغه پلاستیکی تقسیم بندی می شوند.

·        تیغه های فن پلاستیکی

این نوع تیفه پروانه برج خنک کننده، دست ساز و تقویت شده با فایبرگلاس می باشد که ایجاد شیب آیرودینامیکی را آسان تر می کند. این تیغه برای تنظیم در هر موقعیت خاص مناسب می باشد. این نوع پروانه برج خنک کننده کاملا سبک است، بنابراین نیاز به گشتاور راه اندازی کمی دارد. برای به چرخش در آوردن این نوع فن، موتور به قدرت کمی نیاز دارد، که این امر باعث دوام گیربکس، موتور می شود. همچنین به نگهداری و تعمیر آسان تر آن کمک می کند.

·        تیغه های فن فلزی و آلیاژی

این نوع پروانه برج خنک کننده با فرآیند ریخته‌گری تولید می‌ شود که ایجاد شیب آیرودینامیکی ایده ‌آل دشوار است، در مقابل نیاز های تبادل هوا را تامین می ‌کند. بنابراین این نوع پروانه برج خنک کننده اغلب در برج های با ظرفیت زیاد نصب می شود.

پروانه برج خنک کننده با تیغه های فلزی و آلیاژی مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارد و در برابر اثرات آب و مواد شیمیایی و همچنین اثرات شرایط آب و هوایی شدید مقاوم است.

عملکرد پروانه برج خنک کننده

در یک کولینگ واتر، قطعات و اجزای زیادی مورد نیاز است تا اطمینان حاصل شود که برج خنک کننده تا حد امکان کارآمد است. جریان صحیح آب باید اطمینان کافی برای خنک کردن آب ایجاد کند. همچنین یک سطح تمیز لازم است تا اطمینان حاصل شود که رسوب بر میزان تبخیر آب تأثیر نمی گذارد. جریان هوای کافی برای اطمینان از انتقال حرارت مداوم در بدنه برج خنک کننده مورد نیاز است. تجهیزات و قطعات برج خنک کننده در عملکرد کلی آن نقش مهمی دارند. مجموعه فن، اگر به درستی انتخاب و نصب نشده باشد، می تواند اجزای فعال کولینگ واتر را با کاهش قابل توجه میزان گرمای قابل مبادله غیر فعال کند.

مقاله فوق اطلاعاتی در مورد ساختار پروانه برج خنک کننده به اشتراک می گذارد و امیدواریم که به شما در درک ساختار پروانه برج خنک کننده کمک کرده باشیم.

راهنمای انتخاب و خرید پروانه برج خنک کننده

انتخاب نوع پروانه برج خنک کننده نیاز به بررسی و محاسبه دقیقی دارد تا ظرفیت مورد نیاز آن متناسب با کولینگ واتر را تعیین کند. پس یادتان باشد قبل از خرید پروانه برج خنک کننده حتما با یک کارشناس سیستم های تهویه مطبوع مشورت کنید.

گروه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر با سال‌ ها تجربه در زمینه مشاوره خرید پروانه برج خنک کننده و نصب و راه اندازی بهترین سیستم های تهویه مطبوع، آماده ارائه انواع پروانه های برج خنک کننده به مشتریان عزیز می باشد.

اگر در خصوص پروانه برج خنک کننده سوال یا نیاز به مشاوره دارید می توانید با متخصصان مجموعه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر تماس حاصل فرمایید.

تلفن: 66706377 و 66709528

همراه:  09127883721

 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۳۹:۰۰ توسط:شرکت مهتاب گستر موضوع: نظرات (0)

ارسال نظر توسط مدیر غیرفعال شده